Saturday, August 24, 2013

Kahwin Muda?

Assalamualaikum...

Sebenarnya dah lama saya nak tulis bab ni...cuma belum cukup idea untuk menulis...okay..sekarang saya rasa..saya dah bersedia untuk menulis bab ni...sebelum tu..saya hendak memberitahu yang ini hanyalah pandangan saya..jika tidak boleh terima silalah tegur dengan cara sopan ye..insyaallah saya boleh terima :)

Sekarang ni saya rasa dah ramai sangat remaja yang ingin berkahwin dalam usia yang muda..setiap hari saya tengok di facebook majoriti remaja update status tentang kahwin..sedangkan usia mereka baru belasan tahun..jadi..saya rasa..ada beberapa perkara yang mereka perlu fikir sebelum berkahwin.

         
                 


Secara peribadinya, saya bukanlah tidak setuju dengan perkahwinan pada usia yang muda. Memang tidak dinafikan yang ada juga baiknya berkahwin dalam usia yang muda ini, Dan ramai juga yang telah berjaya mengharungi perkahwinan itu dengan baik. Alhamdulillah Allah telah memberi nikmat dan kita harus bersyukur dengan nikamatnya.

Walau bagaimanapun, saya ada pandangan tersendiri terhadap perkahwinan di usia muda ini. Bagi mereka yang masih muda tapi sudah matang dari segi perwatakan dan matang dari segi fikiran serta bagus ilmu agamanya. Saya rasa tiada masalah untuk mereka kahwin malah saya setuju jika mereka mahu kahwin. Sebab saya yakin yang mereka mampu memikul tanggungjawab dan amanah itu dengan baik.

Tapi, saya sangat risau jika mereka yang masih belum matang dari segi perwatakan dan fikiran dan masih kurang ilmu agamanya yang hendak berkahwin. Mungin kerana pengaruh dari rakan-rakan yang lain atau mungkin atas sebab-sebab yang lain. Jadi, sebenarnya mereka ini belum cukup bersedia untuk memikul tanggungjawab masing-masing setelah bergelar suami isteri nanti. Bimbang mereka gagal mengemudi rumahtangga mereka dengan baik.

Matang adalah satu benda yang sangat penting untuk mendirikan rumahtangga. Mungkin ada yang berkata "alah..nanti bila aku dah kahwin..confirmla aku berubah jadi matang". Bagi saya, saya sangat tidak bersetuju dengan ayat ini kerana kematangan bukanlah boleh diukur dengan perkahwinan. Kematangan manusia berbeza-beza dan ia bukan diukur oleh perkahwinan. Ramai je yang dah lama kahwin tapi perwatakan masih seperti remaja.

Dan pada pendapat saya, masalah yang paling susah untuk mereka yang ingin berkahwin muda ini adalah masalah "hati". Kenapa saya cakap masalah hati adalah masalah yang paling susah untuk hadapi? Awal-awal perkahwinan memang la manis. Tapi bila lepas dua atau tiga tahun. Adakah dia masih manis seperti baru kahwin? Okay, mari saya membawa anda semua berfikir. Contoh la anda berkahwin umur 17. Cuba anda bayangkan berapa jauh lagi perjalanan yang anda harus jalani. Dan contoh pada usia anda 20 anda ada masalah dengan pasangan anda, sampaikan tak bertegur sapa sesama sendiri. Dan pada waktu tu juga ada pihak ketiga yang sangat mengambil berat tentang anda, dia caring pasal anda, dia selalu ada bila anda susah, dia sanggup dengar semua masalah anda. Dan bila dah kenal hati budi masing-masing dia ajak anda berkahwin pula dengan dia. Adakah anda mampu nak menolak pelawaan itu? Ataupun mungkin anda juga telah jatuh hati kepada dia? Maklumlah, usia muda lagi kan, jadi tak mustahil benda ni boleh berlaku. Jadi, jika anda pilih untuk berkahwin dengan dia, bagaimana dengan pasangan anda sekarang? Hendak ceraikan ke? Nak madukan(bagi lelaki) ke? jadi, memang susah kan nak buat pilihan? dan perlu juga saya sebut yang bukannya orang yang ada masalah je yang kena penyakit "hati" ni. Orang yang takda masalah dalam rumahtangga pun kena juga. Mungkin dia jumpa orang yang lagi perfect dari pasangan dia sekarang. Jadi, tak mustahil dia akan berubah hati kan?

Dan jika bagi lelaki yang ingin berkahwin muda, saya rasa ada beberapa perkara yang anda perlu perbaiki sebelum berkahwin. Yang pertama adalah "ego" anda, ya memang fitrah setiap lelaki ada ego, jika lelaki tidak ada ego dayus la dia. Tapi, bila dah berkahwin ni, anda perlu mengawal sikap ego anda, takkanlah anda nak semua pilihan ditentukan oleh anda? mesti la kena ada sifat beralah sikit. Yang kedua pula adalah "panas baran". Kalau panas baran anda pun anda tak mampu nak kawal adakah anda fikir anda mampu nak kawal isteri anda? Dan masalah takkan boleh selesai dengan marah atau pukul, jika nak selesaikan masalah bawalah bincang elok-elok, bukannya ikut panas baran sendiri. Betul tak?

Jadi, saya rasa cukuplah sekadar ni dulu saya tulis. Oh ye, kenapa saya tulis pasal lelaki lebih dari wanita? Sebab lelaki yang akan menjadi ketua keluarga, jadi lelaki yang perlu membentuk isterinya. Sebab tu lelaki perlu bersedia lebih dari perempuan untuk berkahwin kerana banyak amanah yang lelaki perlu pikul selepas kahwin.

Akhir kata, jodoh itu semua ditangan Allah. Kita sebagai manusia hanya mampu berusaha mencari jodoh yang terbaik dan merancang setiap perkahwinan masing-masing. Soal kahwin awal atau lewat itu semua ditangan Allah. Jika dah sampai jodoh kita, janganlah takut untuk berkahwin kerana insyaallah Allah akan permudahkan urusan kita. :D

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...